Amatőr hokisoknak

Ha érdekel a jégkorong, ha most ismerkedsz a sportággal, ha már egy ideje játszotok, ha új trükkökre vágyódsz, ha új csapattagokra vadászol vagy ha csak ellenfél után nézel, akkor jó helyen jársz.

---FONTOS---
---------------------------
A blog a legtöbb blog.hu-tól ellenkezően az ittnei bejegyzések FORDÍTOTT SORRENDBEN épülnek fel, azaz a legfrissebb bejegyzést a sor legvégén találjátok!!! Ebből következik, hogy a bejegyzések dátumozása nem a válósságot tükrözi.

---------------------------

Egyszerű cselek és trükkök - csapat II

2009.11.03. 22:05 :: ta_blogok

Prelog
Mindenkinek az életében vannak dolgok, amik egyszerűen csak nem akarnak megszületni. Nekem ez a bejegyzés volt olyan. Nem vicc, nem túlzás; legalább háromszor-négyszer írtam meg az egészet a mostani verzió előtt! Volt, amelyik jobb volt, volt amelyik gyengébb - oké, ezt az utóbbit majd nehéz elhinni, de tényleg. De sikerült végül és ha nehézségek árán is, de végre itt van nektek!

 
A kezdetekben nem volt semmi. Majd jött az ősrobbanás és az utána keletkezett káoszban minden galaxis kereste a magának való helyet az univerzumban, hogy evvel keletkezzen egy rendszer. Valahogy így van ez a jégkoronggal is. Kezdetben nincs csapat, üres a pálya. Aztán robbanás szerűen, egy kaotikus állapotban a Mindent megtöltik a rohangáló játékosok akik a korongot kergetik. Csak idővel alakulnak ki a rendszerek, a posztok, az úgynevezett csapatjáték. Azoknak az csapatoknak szól ez a bejegyzés, akik már kezdenek túl lenni az ősrobbanás utáni káoszon és szeretnék megtudni, miképpen is lehetne rendszeresebben, eredményesebben játszani a játékot. Továbbra sem NHL-sznitű taktikákat kell várni, hanem teljesen alap szintű, grund-hoki tippeket.

 
Harmadok, az alapok
 
A pályát nem csak támadó-, védekező- és semleges harmadokra lehet osztani vízszintesen, hanem jobb, bal és középső részekre hosszanti irányban. Ezt mutatja a mellékelt ábra. Ez azért fontos, mert ezekről a zónákról fogok írni alább részletesebben. Most legyen elég annyi, hogy a támadáskor igyekezzünk minél inkább középen haladni, védekezésnél meg a támadókat a szélek valamelyikére szorítani, ezáltal ellehetetleníteni a dolgukat és megszerezni a korongot.
 
Amikor középen támadunk, akkor könnyen tudunk irányt változtatni, korrigálni és passzolásra is egyszerű(bb)en találunk módot. Szélekről ezek jóval bonyolultabbak: nem a kapu irányában állunk ezért valahogyan ki-, azaz oda kell játszanunk magunkat, amit nem fognak a védők jó szemmel nézni. Passzolási és haladási lehetőségeink is korlátozottabbak. Szóval, próbáljunk középen maradni.
 
A jégkorongban is élnek azok a sokat sejtető szám kombinációk, amik tükrözik a különböző felállásokat  - akármint a labdarúgásban. Az első szám a saját kapunktól legmesszebb helyezkedő játékosok mennyiségét tartalmazza, a következő a középső sort és az utolsó a leghátsókat. Így például a 1-2-2 felállás védekezésnél azt jelenti, hogy van egy felső védő, két középső és két leghátsó bekk.

A csapatjáték legegyszerűbb szabálya a legnehezebben betartható. Ez annyi, hogy tartsd a posztod! Ha kitaláltad, hogy hátsó emberként védekezel - és ezt a többiekkel is tisztáztad -, akkor maradnod kell hátul. Nem egyszer játszottam jómagam is úgy, hogy kikiáltottam magam leghátsó embernek, majd pár perc múlva kaptuk a gólokat, mert valahogy fel keveredtem. Tartsd a posztod, ez a legfontosabb. Csak így számíthatnak rád a többiek, csak úgy indulhat nagy lendülettel egy támadó ha tudja, ki hol van, lesz.

Mivel csapatban játszol próbáld felmérni, te mivel tudsz a legtöbbet tenni a közös sikerért. Ha te vagy a legjobb védő, akkor maradj hátrébb és irányítsd a játékot! Ha te vagy a leggyorsabb és taktikásabb, akkor középen támadj! Ha te vagy a leglassabb, akkor egyik oldalsó támadó légy! Csapatként nyertek, veszítetek; mindenkinek meg kell lelnie a helyét, hogy együtt tudjatok játszani. Figyelj a többiekre, talán érdemes itt-ott helyet változtatni, nem mindig abban legjobb valaki, amit legjobban szeret. Ilyenkor érdemes átgondolni a felállást. És fontos, hogy nem kell neked lőnöd a gólt. A jó védelem legalább annyira kulcsfontosságú, mint a jó támadó játék. Ha te vagy a legjobb passzoló és magabiztosan korcsolyázol, akkor igenis védő-poszt a tied!
 
2:2 támadó játék
 
Amikor párban vannak a játékosok, akkor van talán a legmozgalmasabb, legaktívabb játék. Ha a támadás akár egy pillanatra is megáll, a védekezők könnyen ki tudják használni azt korong szerzésre vagy biztos védekezés felállítására. Nagyon gyorsan, sok passzal kell ilyenkor játszani a játékot.
 
A két támadó igyekezzen közép tájékon maradni, egymás oldalait cserélve haladni előre. Evvel sebességet gyűjtenek, lendületben maradnak, keresni tudják a "betörési helyet" és könnyebben passzolják a korongot. Azt sem szabad szem előtt téveszteni, hogy így egyszerűbben lehet kijátszani a védőket.
 
Olyan trükköket lehet itt alkalmazni, mint az "ott hagyott korong". Ez azt jelenti, amikor látom, hogy a játékos társam és az én irányvonalam találkozik egy olyan helyen, ahová én fogok előbb odaérni, akkor azon a ponton áthaladva ott hagyom a korongot. Ezt a csapat társam könnyen tovább tudja vinni, vagy akár rá is lőheti. Az ilyenkor lőtt korongok többnyire az első játékos takarásából érkeznek és a kapusoknak fokozottan nehéz dolguk van.
 
Az ábrán rajzoltam, amint a két támadó középen haladva eljutnak egy olyan helyzethez, ahol a zöld (T1) rálőheti a korongot, a piros (T2) pedig a kipattanót értékesítheti. Másik lehetőség, hogy T1 bepasszolja a korongot T2-nek, akinek csak be kell azt irányítania.
 
Nagyon fontos azonban fejben tartani azt, hogy ha elveszítjük a játékszert, akkor ki is van hátul? Ha előttünk vagy velünk egy vonalban tartózkodik a társunk, akkor mi vagyunk a leghátsók a csapatunkból! Továbbá, ha esetleg mi előrébb vagyunk, de a csapat társunk úgy mozog, hogy nehezebben tud megfordulni - avagy tovább tart neki - akkor nekünk kell hátra rohannunk. Ebben a játékban rengeteg kontra-gól esik.
 


2:2 védekezés
 
Ez talán a legegyszerűbb felállás. Az egyik játékos a kaput biztosítsa (V1) és a másik (V2)pedig annak előterét védje, azaz próbálja a középen érkező támadásokat, kereszt-passzokat megakadályozni. Ha sikerül egy kereszt-passzt elcsípni, akkor nagyon egyszerű kontra-támadást véghez vinni, mert a támadók még a mi kapunk felé mozognak. Ezért is érdemes a támadóknak egy idő után már inkább keresztbe korcsolyázniuk, mintsem előre.
 
Már itt hadd írjam, ami minden védekező felállásnál igaz, hogy a kapus mindig a korong felé eső oldalt védje, a leghátsó védő pedig azon legyen, hogy hosszú sarokra, kereszt passzokra ne érkezzen korong.
 
 
Mivel a 3:3, 4:4, az 5:5 és 6:6 elleni játékok igen hasonlóképpen épülnek fel, ezért a következőkben általánosan leírom az alapelveket, a játékosok mennyiségétől függ egy-egy feladatra hány ember jut.


Támadás

A hivatalos 5 mezőnyjátékos és egy kapus felállásból indulok ki alábbiakban. Ennél több játékost tartalmazó felállásról nem írok.
 
1. variáns


Játék közben az egyik hátsó ember megszerzi a korongot. Gyorsan felpasszolja az első embernek, aki sprinttel rávezeti az ellenfél kapusára. Ezt hívják gyors támadásnak is, amikor gyors visszatámadással próbálunk gólt szerezni. Akkor érdemes használni ha előrébb van az első játékosunk, mint az ellenfél védői; azonos számban vannak a védők és támadók; a támadónk jobb lendületben van és jobb mozgásban, mint a védők.
 A legjobb ha a támadó középen tud haladni a kapu felé, így több lehetősége van a cselezésre is. Ezek általában az 1:1, 2:2 vagy 2T:1V támadások.
 
2. variáns


Az úgy nevezett fél-gyors támadás első verziója.
 
A védő megszerzi a korongot és oldalra passzolja, evvel kissé késleltetve a támadás indítását, de biztosítva a játékszert a középen érkező ellenféltől, illetve időt hagyva a felállásra, játék irány megfordítására.
 
Oldalról passzoljuk egy középen induló játékosnak a korongot, evvel elindítani egy azonos mennyiségű támadó kontra védő támadást. Már nem nagyon van esély átfutásra, mert az egy passz is elegendő időt biztosít az ellenfélnek a visszafordulásra. Igaz, nem minden játékos ért vissza, így nem érdemes várakozni, de tipikus 2:2, 3:3 támadások ezek.
 
3. variáns


Az úgy nevezett fél-gyors támadás második verziója.
 
Ilyenkor az alap felállás ugyanaz, mint a 2. lehetőségnél. A korong az egyik oldalon van. Most viszont nem középre játsszuk a korongot, hanem azonos oldalunkon feljebb. Ez azért, mert blokkolva van a közép pálya, nem figyel a társunk vagy jobb helyzetben van az oldalsó támadó.
 
Ez azért tér el az előző lehetőségtől, mert az oldalsó támadónak nincs lehetősége kapura tartania, hanem be kell játszania a játékszert majd a támadás / felfutás végén. Ezt rávezetéssel is teheti, viszont ebben az esetben a védőknek és a kapusnak is egyértelmű, honnan jön a rálövés; ezért jobb ha bepasszoljuk egy középen érkező társunknak. Írnom sem kell, hogy ebben az esetben nem szabad egyedül hagynunk a támadót, hanem valakinek feltétlenül fel kell sietnie segíteni neki.

Gyakori csapat-hiba, hogy egy oldalsó támadó egyedül támad és senki sem siet segíteni neki, mert már fáradtak. Nagyon nehéz oldalról úgy érkezni kapu elé, hogy még gólt is szerezzünk, mert minden védő ránk figyel.


4. variáns


Ezt úgy is hívják, mint lassú támadás.
 
Ez talán a legbiztonságosabb támadási mód. A korongot végig csak olyan játékosnak passzoljuk, aki biztosan szabadon van és meg tudja tartani a korongot. A játékot felfelé játsszuk, de nem idegenkedünk a visszafelé passzoktól, hogy fel tudjunk építeni egy biztos támadást.
 
Talán a legbiztonságosabb támadás, de egyben a legnehezebb is. A védőknek bőven van idejük felállniuk védekező állásba, evvel megnehezítve az előrehaladást és a támadó harmadba való betörést. Ezek a 4:4 és 5:5 elleni szituációk.
 


Védekezés
 
A véletlenül pont úgy esett, hogy a blog másik olvasója ellen játszotok, akkor érdemes megfontolni az alábbi pontokat, hogy felálljatok védekezni.

Ha teljes felállással játszunk akkor a felállás 1-2-2, ami azt jelenti, hogy a legfelső játékos feladata valamelyik oldalra hesegetni a támadást. Neki nem elsődleges célja megszereznie a korongot, csak elhárítani a középről irányuló támadást.
A második kettősből a támadás oldali tovább szorítsa oldalra a támadást, azaz ne engedje középre törni a játékost és a játék un. súlypontját. A másik közép-játékos felező kör magasságába húzódjon keresztpasszokat fogni; oldalakra irányítani a támadókat; biztosítani a lehetőséget a másik oldalra szorításhoz ha mégis átkerül a játék-súlya a másik oldalra.
Az utolsó két játékosok közül a támadó oldalinak az a feladata, hogy szembemenjen a támadóval és blokkolja annak útját. A másik védő a középre érkező passzokra kell figyelnie és el kell hárítania a betörő próbálkozásokat.
 
Az előbbi leírás igaz arra, amikor támadást épít az ellenfél, ha már mindannyian bekerültek a védekező harmadunkra, akkor már más a tészta, azaz a játék.
 
Először is két játékosnak a kapu előterében kell lennie, hogy az esetleges betörő, kapu előterébe pofátlankodó játékosokat elhárítsák. A három további játékos távolabb helyezkedik el és az a feladatuk, hogy távoli lövésekre kényszerítsék a támadókat; ne tudják bepasszolni vagy bekorcsolyázni a koronggal a kapu előterébe. Ennek az inokai, hogy a kapus ilyenkor jobban rálát a korongra, jobban rá tud készülni a lövésre; a korong könnyen elakad egyik védőben és így is meg lehet szerezni azt; a sok útban lévő játékos miatt nem
találnak lövő helyzetet, rést a támadók és elfáradnak.
 
Ha nem öt támadónk vagy védőnk van, akkor a következő játékosokon van a
hangsúly, ezeket kell leginkább betölteni, ebben a sorrendben.

  • kapus. Valamelyik játékosnak kapusnak kell lennie, és erről neki is tudnia kell.
  • hátsó védő, aki a kapu előterébe történő passzokat és berobbanó játékosokat hárítja.
  • oldalra irányító védő, aki az egyik oldalra kényszeríti a támadást és helyzet felépítést. Neki ezért középen kell maradnia.

Ebből is látszik, hogy mindennek a kulcsa, valaki legyen aki beáll a kapuba, vagy annak előterébe. Ha a korong egy olyan támadóhoz kerül, aki a oldalra van a kaputól és a kapus van hozzá legközelebb, akkor kitámadhat rá, de csak abban az esetben ha pár másodpercen belül van egy másik védő, aki beáll kapuba -
például valaki, aki épp arra tart. Evvel lehet aktívan váltani kapus posztot és minimalizálni a korcsolyázási távokat, hiszen a kitámadó kapusnak rövidebb utat kell megtennie, mint az őt felváltó védőnek kéne.

Remélem tudtam adni egy-két ötletet és tippet a játékhoz nektek. Végezetül egy kis felsorolás kik miatt kellett eddig várni a posztra: Gmail (eltűnt tartalom), blog.hu (sorozatos sikertelen mentés), Windows XP (nem várt újraindulások), iBook G4 (használhatatlanul lassú PhotoShop), munkahely (nem nézik jó szemmel a blog írást).
 

Egyéni tippekről itt és itt tudtok olvasni, ellenfelet pedig itt kereshettek. Az előző csapat tippek itt.

 

Szólj hozzá!

Címkék: tipp edzés trükkök amatőr jégkorong trükk korcsolya tippek csapat hobbi hoki csapatjáték kezdő cselek

A bejegyzés trackback címe:

https://amatorhoki.blog.hu/api/trackback/id/tr911665009

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása